مقالات

نحوه راه‌اندازی و نصب بخاری هیزمی یا هیزم سوز

راهنمای نصب بخاری هیزمی

در گذشته بخاری هیزمی یکی از وسایل گرمایشی اصلی به حساب می‌آمد اما حالا وسایل گرمایشی بسیاری هستند که جایگزین این بخاری‌ها شده‌اند و استفاده و نصب بخاری هیزمی دیگر ضرورتی ندارد مگر آنکه شخصی بخواهد حس نوستالژی استفاده از این بخاری‌ها را به فضای خود اضافه کند. بخاری‌های هیزمی را معمولا در خانه‌های ییلاقی، خانه باغ، ویلا، رستوران و … که تِمی کلاسیک در دیزاین آنها رعایت شده بیشتر می‌توان دید. این فضاها در واقع مکانی برای سپری کردن اوقات فراغت یا زندگی ییلاقی هستند که با اضافه کردن یک بخاری هیزمی می‌توانند بهترین مکان برای استراحت و کسب آرامش باشند.

اگر شما هم از شنیدن صدای سوختن چوب لذت می‌برید پیشنهاد می‌کنیم به فکر خرید بخاری هیزمی باشید تا این حس زیبا را در فضایتان تجربه کنید. اگر هم به تازگی یک بخاری هیزمی تهیه کردید و برای اولین بار است که می‌خواهید از آن استفاده کنید، مقاله «نحوه راه‌اندازی و نصب بخاری هیزمی» به شما کمک می‌کند تا به شکلی اصولی بخاری هیزم سوز خود را برای اولین بار روشن کنید.

بخاری هیزمی
راهنمای نصب بخاری هیزم سوز

برای نصب بخاری هیزمی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

۱- برای اولین استفاده و پیش از نصب بخاری هیزمی بهتر است ابتدا آن را در فضایی باز روشن کنید. بدیهی است که در اثر ایجاد آتش بوی نامطبوعی از قطعات و رنگ نو بخاری بلند شود و گاها این بوی نامطبوع با دوده نیز همراه خواهد بود. با انتقال بخاری به فضای باز بوی دود ناشی از اولین سوختن بخاری در هوای آزاد منتشر شده و دیگر آزار دهنده نخواهد بود و همچنین دوده ایجاد شده نیز فضای بسته را آلوده نمی‌کند.

۲- زمان روشن کردن بخاری حداقل دو متر لوله بخاری به بخاری هیزمی‌تان متصل کنید و سپس بخاری را روشن نمایید. این نکته را در نظر داشته باشید که دمپرهای پایین و بالا کاملا باز باشند و پس از شعله‌ور شدن هیزم‌ها به کمک دمپرهای پایین سوختن هیزم را تنظیم کنید. دمپر بالا نیز فقط زمانی می‌تواند مسدود باشد که شعله فروکش کرده تا آتش ایجاد شده ماندگاری بیشتری داشته باشد.

۳- چینش هیزم‌ها در خوب سوختن آنها تاثیر بسزایی دارد به خصوص برای بار اول، ابتدا هیزم‌ها را بصورت ایستاده و مخروطی شکل (شیوه سرخ پوستی)، چیده و سپس از چند هیزم نازکتر و مایع آتش زنه ژله‌ای برای روشن کردن آتش استفاده کنید.

چینش هیزم‌ها در بخاری هیزمی

۴- به هیچ عنوان از مواد نفتی برای روشن کردن آتش استفاده نکنید زیرا شعله‌ور شدن ناگهانی آتش منجر به سیاه شدن بخاری می‌شود و از سویی دیگر شعله ناگهانی ممکن است موجب شکسته شدن شیشه بخاری شود.

۵- به منظور جلوگیری از شکسته شدن شیشه بخاری هیزمی، هیزم‌ها را در قسمت انتهایی بخاری قرار دهید ضمنا بهتر است که ابتدا با هیزم‌های خشک و نازک آتشی کوچکتر روشن کرده و کم کم میزان شعله آتش را زیاد کنید تا شیشه به آرامی گرم شود.

۶- پس از داغ شدن شیشه بخاری، از پاشش آب (حتی یک قطره) به شیشه امتناع کنید.

۶- دقت کنید که برای نصب بخاری هیزمی، لوله بخاری را یک متر بلندتر از پشت بام نصب کنید تا دودکش بتواند به خوبی کار کند.

۷- حتما حتما به جهت ایمنی بیشتر در نصب بخاری هیزمی از کلاهک (اچ) استفاده کنید.

۸- برای جلوگیری از ریزش رنگ بخاری در اثر حرارت زیاد، از انباشته کردن بخاری از هیزم جلوگیری کنید.

۹- به جهت جلوگیری از سیاه شدن شیشه بخاری هیزمی، هیزم‌ها را در انتهای بخاری قرار دهید بصورتی که دو سر چوب‌ها به سمت بدنه بخاری (در قسمت دستگیره‌ها) قرار داشته باشند. در صورت قرارگیری هیزم‌ها بصورت عمود به شیشه احتمال آسیب به شیشه بخاری بیشتر می‌شود.

۱۰- از مسدود نبودن راه دود کش اطمینان حاصل کنید تا دود ایجاد شده از سوختن هیزم خطر آفرین نگردد.

راه اندازی و نصب بخاری هیزمی و هیزم سوز
نحوه روشن کردن بخاری هیزمی

در آخر، پیشنهاد می‌کنیم از خاکستر تولید شده برای غنی کردن خاک باغچه استفاده کنید.

باتوجه به عدم وجود تکنولوژی رنگ نسوز در ایران، رنگ بخاری‌های هیزمی دارای ضمانت نمی‌باشد. می‌توانید رنگ اسپری و شیشه اضافی را در زمان خرید بخاری تهیه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *