مقالات

رنگ کوره‌ای الکترواستاتیک یا پودری چیست؟

تاریخچه رنگ پودری الکترواستاتیک

پوشش های پودری اولین بار در اوایل دهه 50 میلادی در ایالت متحده امریکا ظهور یافتند. در آن زمان روش کاربردی رنگ های پودری تنها با روش بستر سیال (F.B) بود که در این روش قطعه مورد نظر ابتدا تا دمای مشخصی داغ می شد و بعد در داخل حمامی از پودرهای معلق در هوا فرو برده می شد و در نتیجه پوشش ضخیمی از پودر بر روی سطح می نشست.

در طی همان سال روش الکترواستاتیک برای رنگ آمیزی با رنگ های پودری توسط کمپانی شل(shell) در انگلستان ابداع گردید و از سال 1962 هم زمان با شروع استفاده از این روش ، طی 10 سال رشد بسیار زیادی در صنعت تولید رنگ های پودری مشاهده شد بطوریکه در مقایسه با سایر صنایع نوپا چشم گیر بود.
این نوع پوشش ها اگرچه در خاور دور با اقبال روبرو شد ولی در اروپا و امریکا مورد توجه واقع نشد، که علت آن گران قیمت بودن این نوع پوشش های پودری در مقایسه با سایر انواع آن بود.

رنگ کوره‌ای الکترواستاتیک (پودری) چیست؟

رنگ پودری متشکل از ذرات ریز و خشک رزین به علاوه رنگدانه انتخابی شماست. پودر رزین از طریق تپانچه پاششی شبیه پیستوله پاشش رنگ مایع اعمال می‌شود با تفاوت اینکه ، تپانچه پاشش و ذرات رزین حاوی شارژ الکترواستاتیکی می‌باشند.
زمانی که ذرات رزین به قطعه کار پاشش می‌شود ، ذرات به سطح فلز می‌چسبند . این به خاطر این است که قطعه کار به ارت زمین وصل شده است و ذرات را مثل آهن ربا به خود جذب می‌کند.

ذرات چسبیده به سطح فلز ، در کوره‌های صنعتی مخصوص تا 200 درجه سانتیگراد پخت می‌شود . رزین ذوب شده در سطح فلز همجوش شده و ایجاد سطحی یکدست ، ضخیم و مقاوم می‌کند. نتیجه کار سطحی زیبا و براق با مقاومتی بسیار عالی در مقابل مواد شیمیائی ، خراش و پوسته شدن و سه برابر مقاوم تر از رنگ های پایه حلال می‌باشد.

رنگ کوره‌ای الکترواستاتیک

زمان و دمای پخت رنگهای پودر هم متفاوت است و باید طبق دستور کارخانه سازنده باشد که معمولا 10 تا 18 دقیقه ، و دما از 185 تا 230 درجه سانتیگراد متغییر است و در رنگهای روشن دمای پایین با زمان بالا (برای جلوگیری از زرد شدن) و رنگهای تیره دمای بالا و زمان پایین نیاز دارند.

مزایای رنگ پودری الکترواستاتیک

  1. حذف کامل حلالها و ضایعات مواد مصرفی و در نتیجه حفظ محیط زیست از آلاینده ها
  2. مقاومت بالا ، دوام و عمر طولانی ، استحکام و عدم تغییر حالت در برابر شرایط جوی
  3. پوشش دهی بالا و ایجاد ضخامت یکنواخت در تمامی نواحی و همچنین نفوذ پذیری در نقاط غیر قابل دسترس ، گوشه ها و لبه ها
  4. بعد از رنگ کردن سطح می توان بر روی آن به فعالیتهای مختلف مکانیکی پرداخت
  5. به سلامت افرادی که با پودر رنگ تماس دارند، هیچ نوع آسیب نمی رساند .

دستورالعمل رنگ کاری و حفاظت در برابر زنگ زدگی و آزمون مهم سالت اسپری (salt spray test)

به منظور افزایش چسبندگی رنگ و ایجاد پوشش مناسب بر روی سطوح فلز، ضروریست قطعات فلزی بعد از ساخت و قبل از رنگ آمیزی مراحل سه گانه چربی زدایی، زنگ زدایی، فسفاته کاری و سپس کشیدن یک لایه آستری را به عنوان زیرسازی رنگ سپری نمایند.
بعد از رنگ آمیزی، آزمونهایی بر روی قطعه انجام شده و در صورت موفقیت آمیز بودن این آزمونها، رنگ آمیزی قطعه قابل قبول خواهد بود.

یکی از مهمترین این آزمونها، تست سالت اسپری (salt spray test) میباشد؛ بسیاری از محصولات فلزی به دلیل کاربردشان در شرایط خاص باید از لحاظ مقاومت در برابر خوردگی تحت آزمون قرار گیرند.
آزمون سالت اسپری، یک روش آزمون استاندارد برای ارزیابی میزان خوردگی فلزات رنگ خورده و پوشیده شده است. پوشش و رنگ ها موجب مقاومت در برابر خوردگی قطعات فلزی نظیر آهن و برنج می شوند شرایط خاص شامل یک محیط رطوبتی می باشد.در این محیط علاوه بر رطوبت اشباع، محلولی از آب و نمک موجود می باشد.
ایجاد این شرایط برای نمونه باعث مشابه شدن مکان استفاده بعضی از محصولات، البته با کم کردن زمان و افزایش شدت مواد تأثیر گذار بر روی آن ها می باشد، که بدین ترتیب نمونه را از لحاظ مقاومت در برابر خوردگی مورد بررسی قرار می دهند.

کاربرد رنگ کوره‌ای الکترواستاتیک

رنگ پودری رایج ترین رنگ در صنعت مبلمان فضای باز است که پس از پاشش رنگ پودری روی محصولات در کوره رنگ قرار داده شده و در دمای بیش از 200درجه رنگ پخته شده و به کار می چسبد و براق می شود. با مقاومت بسیار بالا در برابر جریانات جوی و نور آفتاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *