مقالات آموزشی

آتشدان هیزمی یا آتشدان گازی؟ کدام یک بهترند؟

آتشدان هیزمی یا آتشدان گازی

شاید با فرا رسیدن فصل پاییز و زمستان، دیگر برنامه‌ای برای دورهمی‌های بیرون از فضای خانه نگذارید اما اصلا می‌دانید که دورهمی به دور آتش آن هم در شب‌های سرد زمستان به چه اندازه می‌تواند دلچسب و خاطره‌انگیز باشد؟

فضای باز شما تنها مناسب فصل تابستان نیست، بیایید با تجهیز این فضا، آن را برای روز و شب‌های سرد پاییز و زمستان آماده کنید و خاطره‌هایی خوش در کنار عزیزانتان ثبت کنید. می‌پرسید چگونه؟ با خرید آتشدان.

با خرید آتشدان می‌توانید محیط گرم و دلچسبی را در فضای بیرونی خانه، ویلا یا باغ خود محیا کنید و شب‌های بلند زمستان را در کنار گرمای آتش سپری کنید.

حالا سوال اینجاست که آتشدان هیزمی یا آتشدان گازی؟ کدام یک از این دو بهترند؟

ما در این مقاله با بررسی هر دو مدل، آتشدان گازی و آتشدان هیزمی را به طور مفصل بررسی کرده و به مزایای و معایب آنها می‌پردازیم. پس از مطالعه این مطلب راحت‌تر می‌توانید آتشدان هیزمی یا آتشدان گازی را برای فضای خود انتخاب کنید.

آتشدان و فایرپیت هیزمی یا گازی 320

آتشدان باغی یا ویلایی چیست؟

آتشدان باغی یا به عبارت دیگر آتشدان ویلایی یک ابزار و وسیله زیبا و کاربردی برای گرمایش، پخت و پز و دورهمی در فضای باز است. معمولا از آتشدان‌ها در فصل زمستان استفاده بیشتری می‌شود چرا که این وسایل، گرمایش کافی برای ماندن در فضای باز را به خوبی محیا می‌کنند. آتشدان‌های باغی و ویلایی مدل‌های مختلفی دارند و با متریال گوناگونی چون چدن، سنگ، فلز یا سرامیک ساخته می‌شوند.

آتشدان‌ها از نظر نوع سوخت نیز به صورت‌های متنوعی وجود دارند:

  1. آتشدان هیزمی
  2. آتشدان گازی
  3. آتشدان دوگانه‌سوز

سه مدل از آتشدان‌هاست که هر یک ویژگی‌های مخصوص به خود داشته و ظاهری منحصربه‌فرد را در فضای شما ایجاد می‌کنند. آتشدان‌ها تنها وسیله‌ای برای ایجاد گرمایش نیستند بلکه مدل‌هایی در میان آنها وجود دارد که می‌توانید از گرمایش آنها برای پخت و پز انواع خوراک و آماده‌سازی انواع نوشیدنی استفاده کنید.

آتشدان پرتابل و آتشدان ثابت

می‌توانیم دو دسته دیگر برای آتشدان‌ها متصور شویم. آتشدان‌هایی که در یک قسمت از فضا با مصالحی چون سنگ، آجر، سیمان یا سرامیک ساخته می‌شوند و غیر قابل جابه‌جایی هستند که به آنها آتشدان ثابت می‌گویند.

فایرپیت سه بعدی

و آتشدان‌هایی که از جنس فلز یا ترکیبی از فلز و چوب هستند که به طور آماده قابل تهیه و خریداری هستند. این مدل از آتشدان‌ها قابلیت جابه‌جایی دارند. به عبارت دیگر آتشدان‌های قابل حمل یا پرتابل را می‌توانید در هر قسمتی از فضای خود قرار دهید و از آنها لذت ببرید. در میان مدل‌های مختلفی که آتشدان‌های پرتابل دارند، شما می‌توانید یک میز آتشدان نیز تهیه کنید که هم می‌توانید به عنوان یک میز غذا خوری از آن استفاده کنید و هم بصورت آتشدان به دور آن بنشینید و از گرمای آن لذت ببرید یا غذا و نوشیدنی طبخ شده‌تان را میل کنید.

آتشدان هیزمی

همانطور که از نامشان مشخص است، سوخت مصرفی این آتشدان‌ها هیزم یا چوب است. اگر به این نوع علاقمند باشید می‌توانید به سادگی با قرار دادن هیزم یا زغال در محفظه آتشدان و استفاده از مواد اشتعال‌زا، آتشی طبیعی و گرم داشته باشید. معمولا این نوع از آتشدان‌ها به کسانی که حس نوستالژی سوختن چوب را دوست دارند توصیه می‌شود.

مزایای آتشدان هیزمی

  • خلق فضای صمیمی و دلنشین: آتشدان هیزمی می‌تواند جوی گرم و دوستانه‌ای را در محافل خانوادگی و دوستانه ایجاد کند. نور و جلوه زیبای آتش، صدای شعله‌ها و بوی خاص هیزم، همه به افزایش روحیه و شادابی کمک می‌کنند.
  • قابلیت پخت و پز: برخی از آتشدان‌های هیزمی دارای قابلیت پخت و پز نیز هستند و می‌توانند به عنوان منقل، کوره چدنی از آنها استفاده کنید یا مدل‌هایی را تهیه کنید که دارای پایه نگهدارنده قوری یا کتری هستند یا مجهز به استیک پز باشند. این امکان باعث می‌شود که بتوانید از غذاهای خوشمزه و سالم در فضای باز لذت ببرید.
  • سلامت بدن و کاهش استرس: حرارت مستقیم آتشدان هیزمی برای سلامت بدن مفید است. حرارت آتش می‌تواند عضلات را شل کند، خون رسانی را بهبود بخشد، دردهای مفصلی را کاهش دهد و استرس را نیز کاهش دهد. همچنین نور آتش می‌تواند به تعادل هورمون ملاتونین کمک کند که برای تنظیم ساعت بدن و خواب بهتر مفید است.
  • طراحی زیبا و متنوع: آتشدان‌های هیزمی در اشکال گوناگونی تولید شده‌اند که با توجه به سبک معماری، فضای موجود و سلیقه شخصی می‌توانید نوع دلخواه خود را انتخاب کنید. آتشدان‌های هیزمی معمولا از جنس چدن، سنگ، فلز یا سرامیک هستند و در اشکال هندسی، سطوح بازتابنده، با رنگ‌های مختلف و مواد طبیعی طراحی می‌شوند.
فایرپیت چدنی مدل آناهیتا

معایب آتشدان هیزمی

در عین حال که آتشدان هیزمی مزایای زیادی داشته معایبی نیز به همراه دارد. دانستن مزایا و معایب این وسیله به شما کمک خواهد کرد که انتخاب بهتری پیش رو داشته باشید. و اما معایبی که برای آتشدان هیزمی می‌توان نام برد:

  • نیاز به تهیه چوب مناسب: برای استفاده از آتشدان هیزمی باید چوب خشک و تمیز را تهیه کنید که ممکن است هزینه بر و زمان بر باشد. همچنین باید چوب را در جای خشک و امن نگه دارید تا خیس نشود یا توسط حشرات خورده نشود.
  • نظافت دشوار: پس از استفاده از آتشدان هیزمی باید خاکستر و مواد باقی مانده را از آتشدان خارج کنید و آتشدان را تمیز نمایید. تمیز کردن آتشدان هیزمی ممکن است کار کمی دشوار باشد و موجب آلودگی و کثیفی در محیط شود و زحمت شما را بیشتر کند.
  • نیاز به مراقبت از شعله: در حین روشن بودن آتش در آتشدان هیزمی باید به میزان شعله توجه کنید و در صورت لزوم چوب را کم و یا زیاد کنید تا شعله آتش به اندازه و مناسب باشد. در صورتی که دقت و مهارت کافی در این کار نداشته باشید می‌تواند خطرات و حوادثی چون سوختگی به همراه داشته باشد ضمن آنکه کم و زیاد کردن هیزم افزایش دود نیز به همراه خواهد داشت.
  • عدم تنظیم شعله: هر اندازه که در روشن کردن آتش مهارت داشته باشید باز هم نمی‌توان شعله آتش را در آتشدان هیزمی به خوبی کنترل کرد.
  • ایجاد دود و بو: چوب نامناسب یا خیس باعث افزایش دود و بو می‌شود که ممکن است نامطبوع و مضر باشد. دود می‌تواند به سلامت ریه‌ها، چشم و پوست لطمه بزند و همچنین باعث آلودگی هوا شود.
آتشدان هیزمی مدل گرد لوله‌ای سه پایه کد ۳۰۶

آتشدان گازی

آتشدان گازی نوعی از آتشدان است که از طریق سوزن مخصوصی که بر روی آنها نصب شده است به گاز شهری یا گاز کپسول متصل می‌شوند. این نوع از آتشدان‌ها به راحتی از طریق ولوم قرار گرفته بر روی آنها قابل استفاده می‌باشند.

مزایای آتشدان گازی

  • نگهداری ساده: با آتشدان گازی دیگر نیازی به جمع آوری چوب و نظافت خاکستر نیست. شما فقط باید از خالی نشدن مخزن گاز و تمیز بودن شعله‌ها اطمینان حاصل کنید. در ضمن اگر آتشدان شما به گاز شهری متصل می‌شود تنها تمیز بودن شعله‌ها را باید بررسی کنید.
  • استفاده آسان: آتشدان گازی با فشار دادن یک دکمه روشن می‌شود و شما می‌توانید میزان شعله را با ولوم آن کنترل کنید. با این آتشدان اتلاف وقتی برای شعله ور شدن آتش نخواهید داشت.
  • امنیت بالاتر: اگرچه برای استفاده از آتشدان گازی نیز باید نکات ایمنی بسیاری را رعایت کنید اما در مقایسه با آتشدان هیزمی این نوع از آتشدان‌ها امنیت بیشتری دارند. همچنین در مدل گازی خبری از تولید دود و آلودگی بسیار نیست.
  • طراحی زیبا و متنوع: برای آتشدان گازی مدل‌ها و طراح‌های گوناگونی وجود دارد که هر یک زیبایی مختص به خود را دارند. با وجود تنوع بالا در مدل‌های آتشدان گازی شما می‌توانید به راحتی آتشدان مناسب و مورد علاقه‌تان را پیدا کنید.
  • امکان تنظیم میزان حرارت: روشن کردن آتشدان گازی بسیار راحت است و از سویی دیگر تنظیم میزان حرارت نیز در این آتشدان‌ها به سادگی از طریق ولوم طراحی شده بر روی آن امکان پذیر است.
آتشدان گازی یا هیزمی

معایب آتشدان گازی

  • نیاز به لوله کشی گاز: برای استفاده از آتشدان گازی باید لوله کشی گاز انجام دهید که ممکن است هزینه بر و پیچیده باشد. همچنین لوله کشی گاز باید در جای خشک و امن قرار داشته باشد تا خطر نشتی وجود نداشته باشد. در صورت داشتن آتشدان گاز کپسول، همیشه باید از پر بودن کپسول اطمینان حاصل کنید.
  • تولید گرمای کمتر: آتشدان گازی معمولا گرمای کمتری نسبت به آتشدان هیزمی دارد. در واقع شعله‌های گاز در مقابل باد حساس‌ترند و همین موضوع سبب می‌شود از میزان حرارت کاسته شود و یا شعله‌های به راحتی خاموش شوند.
  • مسدود شدن شعله‌ها: آتشدان گازی دارای شعله‌های ریز و ظریف است که ممکن است با عبور ذرات خارجی مانند خاک، گرده، برگ و حشرات مسدود شوند. با مسدود شدن شعله‌ها سوخت با کیفیتی نخواهید داشت بنابراین لازم است در بازه‌های زمانی مشخصی شعله‌های آتشدان را بررسی کرده و آنها را تمیز نمایید.
  • تولید گازهای سمی: آتشدان گازی با سوختن گاز، گازهای سمی مانند منوکسید کربن تولید می‌کند که ممکن است برای سلامت ریه، قلب و مغز مضر باشد. اگر از آتشدان گازی در فضای بسته استفاده می‌کنید لازم است تا تهویه و دودکش مناسب برای خروج این گازها داشته باشید.

آتشدان دوگانه‌سوز

اگر در انتخاب آتشدان هیزمی یا آتشدان گازی تردید دارید می‌توانید مدل دوگانه‌سوز را انتخاب کنید تا از ویژگی‌های هر دو مدل بهره‌مند شوید. با این آتشدان هر زمان دوست داشتید می‌توانید از هیزم برای روشن کردن آتش استفاده کنید و در مواقعی که فرصت یا حوصله‌ای برای روشن کردن آتش هیزمی ندارید از ویژگی گازی آتشدان خود بهره‌مند شوید. با انتخاب دیگر بین آتشدان هیزمی یا آتشدان گازی سردرگم نمی‌شوید یک انتخاب کامل خواهید داشت.

آتشدان هیزمی یا آتشدان گازی؟ کدام یک بهتر است؟

اینکه آتشدان هیزمی یا آتشدان گازی بهتر است، کاملا به ترجیحات و شرایط شما باز می‌گردد.

آیا می‌خواهیم حس زیبای سوختن چوب را در فضایتان داشته باشید؟ دوست دارید آتشدان را به سادگی در فضای خود جابه‌جا کنید؟
پس شما باید یک آتشدان هیزمی را انتخاب کنید که نیازهای شما را به خوبی پاسخگو باشد و حس زیبای سوختن چوب، بوی هیزم و گرمای فراوان آن را در فضایتان تداعی کند.

آتشدان هیزمی تیپ 3

آیا می‌خواهید بدون دردسر در فضای خود آتش روشن کنید؟
برایتان مهم است که آتشدان شما نگهداری آسانی داشته باشد؟
اگر پاسخ شما به این سوالات مثبت است بنابراین باید از میان آتشدان‌های گازی به دنبال مدل دلخواهتان باشید. این آتشدان‌های زیبا تمام آنچه به آن نیازمندید را برای شما محیا می‌کنند و در نهایت تمیزی و بدون آلودگی می‌توانید از داشتن آنها لذت ببرید.

خرید آتشدان هیزمی یا آتشدان گازی از فروشگاه بزرگ ویلامبل

برای خرید آتشدان هیزمی یا آتشدان گازی می‌توانید به شاخه آتشدان در فروشگاه اینترنتی ویلامبل مراجعه کنید و بیش از 50 مدل از این محصولات را در رنگ، طرح و مدل‌های مختلف مشاهده کنید. حتی اگر به دنبال آتشدان لوکس و منحصربه‌فرد هستید در این فروشگاه مدل‌های خاصی از میز آتشدان و آتشدان هیزمی یا آتشدان گازی و آتشدان دوگانه‌سوز وجود دارد که می‌تواند بهترین انتخاب برای فضای باز شما باشد.

با خرید آتشدان هیزمی یا آتشدان گازی یا دوگانه‌سوز محیطی گرم، دلچسب و زیبا را در فصل سرما داشته باشید و با نور و گرمای آتش محافلی صمیمی و خاطرتان گرم و شیرین بسازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *